Hur väl fungerar USA:s sjukvård egentligen?

Jag undrar hur välfungerande USA:s sjukvård är egentligen?

Vi är nog ganska bortskämda i Sverige som får den hjälp vi behöver. När jag var sjuk med lunginflammation i början på året åkte jag först till deras motsvarighet   till vår vårdcentral hemma. Där gjorde de alla vanliga rutintester. Exempelvis tog de temp, blodtryck och lyssnade på mina lungor. Jag sökte hjälp därför att jag hade kraftig hosta och hög feber. De gjorde därför en lungröntgen för att se vad som stod på. Det mest troliga var såklart lunginflammation. 

Personalen tittade på röntgenbilderna men ville göra om det en gång till. Jag vet inte om det var fel på deras utrustning, okunskap eller ett misstag som gjorde att de utifrån röntgenbilderna trodde att det var något fel på mina tarmar och inte mina lungor. De skickade mig därför till akuten och ville att jag skulle göra en CT-scan. 

Jag tog mig till sjukhuset med a hjälp av min värdmamma. Eftersom att jag inte fick äta något var jag rädd att svimma när jag körde bil då jag inte fått äta på så många timmar. Kom hursomhelst till akuten där de kikade på röntgenbilderna från det första stället. Där skrattade de, skakade på huvudet och bad mig dra historien igen. Efter att personalen på akuten tittat på bilderna kom de fram till att det mycket väl var lunginflammation och inget fel på magen alls. 

Jag sitter nu här med två räkningar från akuten på ungefär totalt 10.000 kr. Inte vet jag vad som gick snett på "vårdcentralen" och vad som fick dem att feldiagnostisera mig. Men inte är det kul att få räkningar efter ett egentligen helt onödigt akutbesök. 

Så hur väl fungerar egentligen deras sjukvårdssystem? Vad beror detta misstag på? Ska det vara så att endast de som har råd får rätt vård? Jag tycker att Sverige är ganska bra som ser till att vi betalar skatter så att alla har rätt till sjukvård. Inte hade jag velat vara den som uteblev vård för att jag inte hade råd.

För vet ni vad? Förmodligen kommer försäkringsbolaget hjälpa mig att betala summan. Hoppashoppashoppas. 


Kommentarer

Kom ihåg






Trackback