Don't beat yourself up

Många funderingar är inte värda att fundera över. Tänk hur mycket man kan kritisera sig själv!
 
Jag är ofta väldigt självkritisk. Dels får det mig att prestera bättre. Jag granskar ofta mig själv och det jag gör in i detalj och reflekterar över vad som kan göras bättre. Exempelvis när jag jobbar. Hur gör jag en uppgift på bästa sätt? Hur formulerar jag mig för att få ett positivt bemötande tillbaka? Eller när jag sportar. En koreografi kan alltid dansas bättre, ett ridpass är sällan perfekt, en löprunda kan springas snabbare. Jag pushar mig själv till att göra mitt yttersta. Det hjälper mig många gånger. Jättebra, eller hur?!
 
Å andra sidan kan det lite gå över gränsen ibland. Till vilken nytta är självkritiken när formuleringen i huvudet blir "det här räcker inte till, det är inte tillräckligt bra, jag kan inte" eller "vad tänker andra om mig nu när det för mig inte var tillräckligt bra?". Att sporta och tänka negativt går definitivt inte hand i hand. Då ger man upp! Eller att jobba och sänka sig själv inför andra. Då går självförtroendet i bott. Ibland får man helt enkelt släppa tanken på hur bra man gör ifrån sig.
 
Tjejerna jag tar hand om tävlar ibland mot varandra. De jämför sig ibland lite för mycket. För några veckor sedan klarade den ena tvillingen att ta sig fram på klätterställningen men inte den andra. Vilken besvikelse att se någon annan klara av något man själv inte kan! Tårar rann ner för kinderna och hon gav upp. Attans tänkte jag! Hur ska jag formulera mig nu för att hjälpa till?
 
Jag tröstade och klurade på vad jag skulle säga härnäst. Formulerade en mening i huvudet för att sedan formulera om den igen. Hur kunde jag pusha henne på bästa sätt?
 
Du och din syster är bra på olika saker. Jag är stolt över dig, även om du inte klättrar över klätterställningen. Jag tycker lika mycket om dig oavsett vad du klarar av. Däremot vet jag att du kan. Du klarar redan första biten och resten fixar du med lite träning. Ge inte upp! Jag ser att du kommit en bit på väg, jag hjälper dig gärna vidare. 
 
Hon reste sig upp och försökte igen och idag tar hon sig nästan hela vägen på egen hand!
 
Tänk kritiskt när det får dig att prestera bättre. Var positiv och pusha dig själv. Finslipa detaljerna så länge det får dig att må bra. Glöm däremot självkritiken när det får dig att ge upp. Tryck undan negativa tankar när de sänker dig själv inför andra. Övertänk inte situationer, hur de skulle kunna gå fel. Ha en positiv bild i huvudet. Föreställ dig själv så som du vill vara. See it, be it! Don't beat yourself up!


Kommentarer
Paps

Du har inte funderat på att bli managementkonsult...? Måste vara något i vattnet i staterna eller också har du fått lite lagom av den amerikanska vinnarskallsinstinkten kombinerat med lite svensk ödmjukhet. Oavsett vilket - klokt..., klokt....

Svar: Inte direkt men det kanske är värt att överväga! ;)
ellenarnholm.blogg.se


Kom ihåg






Trackback